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The development of Sol LeWitt’s work is inseparably bound up with the emergence of Conceptual Art. As one of its founding figures, at the beginning of the 60s, LeWitt wanted – and this distinguishes his work from Judd’s progressions and Flavin’s “one; one two; one two three” – to not only develop series but a whole system: “Something that was more absolute and more complete and had a bigger scope. Something that was not just in one piece but would be many, many pieces which were controlled by the idea of a system” (S. LeW., Sentences on Conceptual Art, 1969).
LeWitt found such a system in the cube as a basic unit for series and complex forms. The cube is particularly interesting for LeWitt because it allows the discrepancy between the idea and the work to appear especially clearly. At the same time, the cube helped him to move further towards the dematerialisation of the art object. This is particularly evident in the group of works “Paper Folds”. Towards the end of the 60s, Sol LeWitt began to produce a number of series using folded paper whose folds correspond to the square format of the paper. The series, which vary according to the size and quality of the paper, develop according to various possibilities from the basic unit of the square up to the more complex forms of the cube. At the same time, the “Paper Folds”, in their simplicity as folded sheets, only reveal the traces of their belonging to a system and to Sol LeWitt’s almost dematerialised concept of art in the folds.
The combination of two central aspects of his work in a simple paper work prompted LeWitt to make this available to the largest possible public. He therefore ruled that the “Paper Folds” should not be sold for more than $100. Since the availability of the “Paper Folds” quickly became limited, however, this ruling had already become invalid in the 80s.
Die Entwicklung von Sol LeWitts Werk ist untrennbar mit der Entstehung der Conceptual Art verbunden. Als eine ihrer Gründungsfiguren wollte LeWitt Anfang der 60er Jahre in Abgrenzung zu Judds Progressionen und Flavins „one; one two; one two three“ nicht nur Serien entwickeln, sondern ein ganzes System: „Something that was more absolute and more complete and had a bigger scope. Something that was not just in one piece but would be many, many pieces which were controlled by the idea of a system“ (S. LeW., Sentences on Conceptual Art, 1969).
Solch ein übergreifendes System fand LeWitt im Würfel als Grundeinheit für Serien und komplizierte Formen. Für LeWitt ist der Würfel so interessant, weil er die Diskrepanz zwischen komplexer Idee und ausgeführtem Werk besonders deutlich erscheinen lässt. Gleichzeitig gelingt es ihm, mithilfe des Würfels die Dematerialisierung des Kunstobjektes zuzuspitzen. Besonders deutlich wird dies in der Werkgruppe der „Paper Folds“. Sol LeWitt beginnt gegen Ende der sechziger Jahre Serien mit gefalteten Papieren zu erstellen, deren Faltungen sich aus der quadratischen Grundform des Papiers ergeben. Die in Größe und Papierqualität unterschiedlichen Serien entfalten sich entlang der vielfältigen Möglichkeiten des Grundelements Quadrat bis hin zu den komplexeren Formen des Würfels. Gleichzeitig offenbaren die „Paper Folds“ in ihrer Einfachheit als gefaltete Blätter nur in den Faltungen die Spuren ihrer Zugehörigkeit zu einer Systematik und zu dem beinahe entmaterialisierten Kunstbegriff von Sol LeWitt. Die Kreuzung zweier zentraler Eigenschaften seines Werkes in einer einfachen Papierarbeit veranlasste LeWitt, diese einem möglichst großen Publikum zugänglich zu machen und so verfügte er, dass die „Paper Folds“ für nicht mehr als 100$ verkauft werden sollten. Da bald nur noch wenige „Paper Folds“ verfügbar waren, war dies schon in den achtziger Jahren nicht mehr gültig.